Ticker

6/recent/ticker-posts

Noves investigacions al jaciment del Coll del Moro de Tivissa revelen l'origen de les elits ibèriques



Les darreres investigacions presentades aquest juny de 2026 sobre el jaciment del Coll del Moro de la Serra d'Almos, a Tivissa (Ribera d'Ebre), aporten noves dades sobre l'aparició de les primeres estructures de poder a les Terres de l'Ebre durant els inicis de la cultura ibèrica. Els resultats han estat difosos en el marc de la Tribuna d'Arqueologia de Catalunya.

El jaciment, conegut des de les excavacions efectuades per Salvador Vilaseca als anys cinquanta, està sent estudiat novament des de l'any 2020 per un equip de la Universitat de Barcelona. Les noves campanyes han permès documentar amb gran detall un assentament fortificat que podria haver estat la residència d'una elit local durant la primera edat del ferro i el període ibèric antic.

Els arqueòlegs han identificat un edifici singular situat a la part més elevada del poblat, format per diverses estances i associat a una gran quantitat de materials arqueològics excepcionalment ben conservats. Les característiques arquitectòniques i la seva posició dominant suggereixen que es tractava d'una residència de caràcter senyorial vinculada als grups dirigents del territori.

Aquestes troballes reforcen una hipòtesi que ja havia començat a prendre força en excavacions anteriors: que el Coll del Moro va ser un dels centres on es va gestar la jerarquització social de les comunitats ibèriques. Els investigadors consideren que l'assentament permet observar el procés de formació de les primeres elits que acabarien controlant els intercanvis comercials i l'organització política de la regió.

La importància del jaciment va més enllà de l'àmbit local. Segons els especialistes, el Coll del Moro constitueix un dels millors exemples conservats per estudiar la transició entre les comunitats del primer ferro i la consolidació de la cultura ibèrica a la vall inferior de l'Ebre. Les noves dades contribueixen a entendre com van sorgir les primeres formes de poder estable al nord-est de la península Ibèrica.

Les investigacions continuaran durant els pròxims anys amb l'objectiu de completar la reconstrucció d'aquest nucli fortificat i aprofundir en el coneixement de les societats que van habitar les Terres de l'Ebre fa més de 2.500 anys.

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris